ECU چیست ؟

ECU همان کامپیوتر دیزل است به معنای واحد کنترل الکترونیکی (Electronic Control Unit) که وظیفه اش کنترل و هماهنگی بخش‌های مختلف یک دیزل انژکتوری است.

هر ECU دارای تعدادی سنسور است که در قسمت‌های مختلف موتور دیزلی قرار داشته و اطلاعاتی را در رابطه با نحوه کارکرد دیزل به ECU مخابره می‌کند همچنین برخی سنسورها نیز با دستور مستقیم کامپیوتر دیزل عمل کرده و در صورتی که کامپیوتر درست کار نکند، این سنسورها از کار خواهند افتاد.

هر چه تعداد این سنسورها بیشتر باشد، مسلما کامپیوتر درک بهتری از شرایط موتور پیدا کرده و می‌تواند شرایط بحرانی کارکرد موتور را بهتر تشخیص دهد. به ساده‌ترین بیان می‌توان گفت که ECU مغز یک موتور انژکتوری محسوب می‌شود.

این قطعه یک میکروکامپیوتر است که از دو حافظه دائم و موقت تشکیل می‌شود و با سنسورهای موجود در موتور مانند سنسورهای دور RPM، سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP، سنسور دریچه گاز یا TPS، سنسور دمای آب یا CTS، سنسور دمای هوا ATS، سنسور اکسیژن یا لاندا و سنسور ضربه در ارتباط است و اطلاعات آنها را به‌طور دائم دریافت کرده و به خروجی‌های مختلف فرمان صادر می‌کند.

قسمت‌های مختلف هر ECU

هر کامپیوتر دیزل از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی را در کنترل خودرو بر عهده دارند.

به طور معمول هر کامپیوتر دیزل از قسمت‌های مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال، خروجی‌های دیجیتال سطح بالا، مبدل های دیجیتال به آنالوگ، کاندیشنر سیگنال و میکرو چیپ ارتباطی است.

این بخش‌های مختلف کامپیوتر دیزل با هماهنگی یکدیگر وظیفه کنترل و چک کردن سنسورهای مختلف دیزل را دارا است.

برخی از سنسورهای مختلف ECU

1- سنسور دمای آب
2-سنسور دمای خروجی اگزوز
3-سنسور فشار هوا
4-سنسور فشار روغن
5-سنسور دور موتور
6-سنسور فشار سوخت

جهت بررسی موجودی ECU مورد نظر خود از طریق راه های ارتباطی اقدام فرمایید
ECU برندهای قابل عرضه و پیگیری توسط مجموعه ما