شیر پروپرشنال :

شیر پروپرشنال هیدرولیکی از خانواده شیر هیدرولیک می باشد.کار اصلی این نو شیرهای هیدرولیک کنترل کردن شرایط سیستم هیدرولیکی است و به راحتی می تواند دبی و یا روغن هیدرولیک را بررسی و کنترل نماید.
نوع پیشرفته شیر پروپرشنال هیدرولیک همان شیرهای سروو می باشند.
سیستم و تکنولوژی بکار رفته در این شیر های هیدرولیکی بسیار بالا است که باعث شده قیمت این نوع شیر های هیدرولیکی بالا رود.
این نوع شیرهای هیدرولیکی هم کاربرد عمومی مانند قسمت های ماشین کاری و هم کاربرد نظامی و ارتشی مانند هدایت باله های موشکی دارند.

به طور کلی شیر پروپرشنال را می توان در سه دسته تقسیم نمود:

1-کنترل جهت

2-کنترل دبی

3-کنترل فشار

این نوع شیر های هیدرولیکی در یک سیستم هیدرولیکی میزان فشار روغن و یا میزان دبی را هدایت و کنترل می کنند.
در یک سیستم میزان فشار لازم را به نقطه دلخواه و مورد نظر را کنترل و انتقال می دهد.
در مواقعیکه سرعت بالا و نیروی پایین نیاز است شیرهای پروپرشنال پلی است بین شیرهای دیجیتال و شیرهای سروو ، می توان گفت ترکیب دو سیستم تغییرپذیری مداوم الکتریکی (سیستم سروو) و سیستم تغییرناپذیری الکتریکی (سیستم دیجیتال) می شود شیر پروپرشنال.
شیرهای پروپرشنال و سروو (نوع حرفه ای تر) از تکنولوژی بالایی برخوردار می باشند و به دلیل استفاده ای که در صنایع نظامی دارند مورد محدودیت های واردات واقع می شوند.

علت محدودیت واردات شیرهای پروپرشنال:

-هزینه این تجهیزات به شدت زیاد است

-کاربرد نظامی: کنترل باله موشک، کنترل باله هواپیمای جنگنده، کنترل لوله توپ تانگ کشتی و….

-جهت استفاده عمومی این تجهیزات پرس های هیدرولیک، خطوط نورد فلزات، گیوتین رخم، خطوط ماشین کاری و …

-از کمپانی های موفق در این زمینه رکسروت آلمان و موگ آمریکا می باشند.

 

معنی سروو :

سروو یعنی خود تنظیم و به مفهوم سیستم کنترلری می باشد که می تواند خطای خود را تشخیص و آن را اصلاح نماید. در خصوص شیرهای پروپرشنال این کار جزء وظایف مدار کنترلر می باشد، ولی در شیرهای سروو این اصلاح خط به شکل مکانیکی صورت می گیرد و مدار کنترلر بر آن نظارت می کند.
در کل شیرهای سروو از نوع پروپرشنال خود سنجیده تر، پر شتاب تر، بت حساسیت بیشتر و به مراتب پر هزینه تر هستند.

شیرهای پروپرشنال کنترل جهت

شیرهای پروپرشنال هیدرولیکی کنترل جهت از شاخه های شیر پروپرشنال هیدرولیکی می باشند.
همانطور که از نامشان پیداست مسیر و یا جهت را مشخص می کنند یعنی با بازو بسته کردن مسیر جریان فعالیت و کار سیستم های هیدرولیکی را آغاز و یا تمام می کنند.
به لحاظ کارکرد و عملکرد شیر هیدرولیک پروپرشنالاز نوع پایلوتی به دو صورت دو مرحله ای و یا چند مرحله ای بخش بندی می شود . که نوع چند مرحله ای معمولا در شیر های بزرگ که دارای دبی زیاد هستند استفاده می شوند.
برای کنترل کردن شیر اصلی در این شیر ها از یک شیر پروپرشنال کوچک استفاده می شود. وقتی می گوییم که شیر پروپرشنال با فیدبک است این بدین معناست که سنسوری وجود دارد که می تواندسیگنال خطا را محاسبه و بعد برای تصحیح شرایط و موقعیت اسپول در شیر می فرستد.
از همچین شیری می توانیم برای هدایت و کنترل دقیقترشتابگیری و سرعت و همچنین کم نمودن کاهش حرکت یک عملگر یا موتور بکار بگیریم. این نوع کنترل و هدایت می تواند به صورت خیلی دقیق و همچنین تحت فرمان یک نوع سیستم الکتریکی از طریق راه دور و یا میکروکامپیوتر و یا PLC فعالیت نماید.

شیرهای پرورپرشنال کنترل دبی

شیرهای پروپرشنال هیدرولیکی کنترل دبی از شاخه های شیر پروپرشنال هیدرولیکی می باشند.
همانطور که از نامشان پیداست این نوع شیر های هیدرولیکی در یک سیستم هیدرولیکی میزان فشار روغن و یا میزان دبی را هدایت و کنترل می کنند.
قیمت ارزان تر تعمیرات و نگهداری در سیستم هیدرولیک، طراحی آنالیزی و به مقرون به صرفه بودن شیر پروپورشنال و … از خصوصیات بارز و ویژگی های شیرهای پروپورشنال، می باشد.
 شیرهای پروپرشنال در واقع نوعی شیر است میان شیرهای سروو ولو و دیجیتال. در نتیجه شیر پروپرشنال از ترکیب دو سیستم تغییرپذیر و سیستم تغییرناپذیربه وجود آمده است.
در شیرهای پروپرشنال معمولا جهت جریان و مقدار دبی کنترل می شود و این کنترل به وسیله ی سلونوئیدهای تناسبی و کویل های مربوطه صورت می‌پذیرد. کد‌بندی شیرهای پروپرشنال به این صورت است که برای یک سایز مشخص شیرها با دبی های متفاوت وجود دارد که در کد سفارش لحاظ می‌گردد.

شیرهای پروپرشنال کنترل فشار

شیرهای پروپرشنال هیدرولیکی کنترل فشار از شاخه های شیر پروپرشنال هیدرولیکی می باشند.
همانطور که از نامشان پیداست این نوع شیر های هیدرولیکی در یک سیستم هیدرولیکی میزان فشار لازم را به نقطه دلخواه و مورد نظر را کنترل و انتقال می دهد.در مواقعیی که سرعت بالا و نیروی پایین نیاز است از این نوع شیر هیدرولیکی استفاده می شود.

شیرهای پروپورشنال هیدرولیک این توانایی کنترل فلو در حالت تدریجی را دارا می باشند که این توانایی بر خلاف مدارهای کنترل جهت که وضعیت و حالتهای مختلف باز و بسته را سوئیچ می کنند می باشد.

توانایی دیگرشیرهای پروپرشنال هیدرولیکی اینست که بدون نیاز به فیدبک داخل ولو حالت اصلی اسپول را به حالت مستقیم نسبت به سیگنال کنترلی پایلوت خارجی تغییر می دهند .

شیرهای پروپورشنال مانند شیرهای فشار شکن ، کنترل جهت ، فلو کنترلر سیگنال الکترونیکی و مکانیکی را مستقیما به صورت تغییراتی برای کارکرد شیر در می آورند .
معمولا کاربردهای شیرهای پروپرشنال هیدرولیک در جرثقیل ها و صنایع دیگر مانند قالب گیری تزریقی می باشد.
شیرهای پروپرشنال معمولا به صورت الکترونیکی کنترل و به صورت الکتریکی تحریک می‌شوند، از این نظر به شیرهای سلونوئیدی شبیه هستند.اما با این تفاوت که شیرهای پروپرشنال این توانایی را دارند که در زمان تحریک شدن، مغزی شیر را در موقعیت‌های بخصوصی بین حالت باز و بسته نیز قرار دهند.